Talent Is Overrated | Geoff Colvin
What Really Separates Word-Class Performers from Everybody Else
ISBN: 1591842948
leestijd: 4 min
SCORE: 7/10
Ik hoop in dit boek het antwoord te vinden waarom ik geen topper ben, ik ben middelmatig, maar blink in niets uit.
Als ik je vraag waarom zo weinig mensen uitblinken, ga je me iets antwoorden in de stijl van: “Harde werkers worden beloond, of elite beschikt over talent.
We nemen aan dat elite-sporters, top-muzikanten, wetenschappers en hooggeplaatste personen over ‘speciaal’ talent beschikken. Talent, dat voor ons – gewone stervelingen – niet weggelegd is.
Niets blijkt minder waar, het boek rekent af met de mythe talent en beschrijft de kracht van oefenen.
Mijn
samenvatting
Aangeboren talent zorgt niet dat je uitblinkt. Wereldtoppers zijn uitzonderlijk gemotiveerd, gefocust en sinds jonge leeftijd toegewijd.
Mijn notities
Toppers onder de loep – Wat maakt hun ‘groots’?
Genen bepalen of je aanleg hebt: IQ, EQ, longcapaciteit, hartvermogen, snelle/trage vegels,…
Maar in tegenstelling tot wat de meesten denken, je wordt niet met talent geboren.
Als je gestuurd wordt (school, sportclub, ‘spotter’) om klassebak te worden, dan ga je moeten specialiseren.
Talent noch ervaring bepalen je buitengewone prestaties
10.000+ uren maken je zeer degelijk, maar ervaring doet je niet noodzakelijk beter presteren.
Ervaring geeft wel een beter inzicht en meer wijsheid, maar het is creativiteit die je in staat stelt verbanden te leggen.
Onbestaande link tussen intellect en uitvoering
Wat is IQ? Een complex probleem oplossen? Synthese maken? Kunnen analyseren?
IQ is meetbaar, maar het leidt niet tot succes.
Doe hier een IQ-test (max 30′), voor 4€ kun je hem inkaderen :p
Schakers worden met hoog IQ geassocieerd, toch bestaan er grootmeesters met een laag IQ!
Verbeelding is belangrijker dan kennis
Innovatie wordt aangewakkerd door vele verschillende voedingsbronnen
De ’10-jaren-regel’ maakt dat je gaat opvallen, maar innovatie verreist jarenlange verdieping in één bepaalde discipline.
Geen innovatie zonder creativiteit
Toewijding – je hebt er geen idee van wat ‘supermensen’ er allemaal voor over hebben
Oefening baart kunst (hoe jonger, hoe beter)
Kinderen hebben minder tijdrovende verantwoordelijkheden, en ze krijgen steun (ouders geloven hun kind)
Mentaal vertragen we met ouder worden, nog een reden om jong te beginnen. Juiste begeleiding is noodzakelijk. Juiste coaches leggen de focus op die specifieke kenmerken die je beter maken, veelal je ‘zwaktes’. Oefenen, blijven herhalen en luister naar feedback.
Door veel te herhalen ga je het aanvoelen en begrijpen.
Je bent zelfs fysiek in staat om breinverbindingen (neurologisch) te maken door jarenlang gericht oefenen. Na verloop van tijd wordt het een automatisme, het punt waar toppers buitengewone dingen als ‘vanzelfsprekend’ ervaren.
Motivatie, de drijfkracht
Een beetje beter dan anderen kan voldoende zijn!
Innerlijke drijfkracht (zonder beloning) is de lange-duur motivatie.
Toppers hebben een sterke drang om te verbeteren, meestal worden ze in die richting gestuurd.
Kinderen willen pleasen, trouwens hoeveel volwassenen willen zich nog bewijzen t.o.v.: ouders, familie, omgeving, coach,…
Iets meer steun en ietwat betere coaching zorgen voor sneeuwbaleffect.
Mijn gedachten
Ik ben leergierig, snel afgeleid en deels hooggevoelig. Test snel of jij een High Sensitive Person bent.
Dit maakt het voor mij quasi onmogelijk om me te specialiseren. Ik heb ooit dagelijks gefietst en hard getraind om deel te nemen aan de transplant games. Het maakte me diep ongelukkig, ik heb afwisseling nodig, wil van alles kunnen en bijleren.
Ik ben zeker geen specialist, maar gelukkiger als generalist!
Advies
Als je specialist, of beter wil worden in één bepaald domein, houd je aan volgende principes:
- FOCUS ligt niet op het aantal uren, maar op de manier waarop je oefent
- HERHALING geeft kwalitatieve feedback
- MOTIVATIE is je drijfkracht